چند سالی است کشور چین به واسطه تولید خودروهایی با کیفیت به یکی از تولیدکنندگان بزرگ در زمینه خودروهای سنگین و نیمه سنگین در دنیا تبدیل شده است. بهره گیری از متدها و تکنولوژی‌های برتر دنیا، در موفقیت این کشور نقش بسزایی داشته و منجر به تنوع بالا در خودروهای سنگین چینی شده است.

بدین ترتیب بدیهی است که کامیون‌های چینی با قیمتی مناسب تر از کامیون های اروپایی یکه تاز بازار خودرو شوند و بازار را به دست بگیرند. تنوع بالا در این محصولات موجب شده است که خریداران کامیون به هنگام خرید با نوعی سردرگمی مواجه شوند و نیاز به مرجعی معتبر برای مقایسه کشنده های مورد نظرشان داشته باشند.

کشنده فاو و کشنده کاوه نسل جدیدی از کشنده های چینی هستند که در مقایسه با سایر رقبای خود از کیفیت و عملکرد بهتری برخوردار اند. از اینرو برآن شدیم تا مقایسه‌ای میان این دو کشنده پرفروش بازار انجام دهیم.

معرفی کشنده فاو

کشنده فاو محصول ممتاز و بینظیر شرکت فاو است که از سال 1392 به بازار خودروهای سنگین معرفی شده است. اما این کامیون به عنوان جدیدترین محصول کمپانی فاو و با برخورداری از کیفیت و ایمنی بالا مورد توجه قرار گرفته است و یکی از رقبای کشنده های قدیمی و اروپایی بازار به شمار می‌رود.

شرکت فاو به منظور پاسخگویی به نیاز مشتریان و بازار خودرو، با تکیه بر تکنولوژی‌‌های روز دنیا و دانش و تخصص مهندسان، این کشنده منحصربفرد را در دو نوع کشنده تک محور فاو و کشنده جفت محور فاو تولید و عرضه نموده است.

کشنده فاو در ایران توسط “شرکت سیبا موتور” به عنوان نماینده رسمی و انحصاری شرکت فاو عرضه می‌شود. شرکت سیبا موتور یکی از زیر مجموعه‌های شرکت بهمن دیزل است که در این سال‌ها علاوه بر فروش محصولات فاو، در ارائه خدمات پس از فروش و تامین قطعات کامیون کشنده فاو نیز موفق بوده است.

همچنین لازم به ذکر است که شرکت سیبا موتور به منظور تامین رفاه حال مشتریان خود در سراسر کشور دارای نمایندگی و مراکز فروش می‌باشد.

کامیون کشنده فاو از موتوری شش سیلندر خطی با قدرت 420 اسب بخار برخوردار است که این موتور مجهز به سیستم توربوشارژ می‌باشد و نقش اساسی در تامین نیروی مورد نیاز این کامیون دارد.

از ویژگی‌های برتر کشنده های فاو، می‌توان به توان بالاروی از مسیرهای شیب دار و جاده های ناهموار اشاره کرد که این خودرو را به محصولی منحصربفرد و بی رقیب تبدیل کرده است. همچنین لازم به ذکر است که سوخت رسانی به سیستم کشنده فاو را پمپ انژکتوری بوش برعهده دارد که نقش بسزایی در کاهش مصرف سوخت این کشنده دارد. بدین ترتیب کشنده فاو به عنوان یکی از کم مصرف ترین کشنده های موجود در بازار به شمار می‌رود.

از دیگر ویژگی‌های منحصر بفرد کامیون کشنده فاو که می‌توان گفت، برخورداری از گیربکس دستی ZF ساخت کشور آلمان می‌باشد و این گیربکس قدرتمند، وظیفه انتقال قدرت نیروی موتور به چرخ ها را به بهترین نحو انجام میدهد.

معرفی کشنده کاوه

کشنده کاوه نیز یکی دیگر از کشنده های چینی و رقبای سرسخت کشنده فاو است که محصولی از شرکت دانگ فنگ موتورز چین می‌باشد.

کشنده کاوه را میتوان نمونه بروز شده و ارتقا یافته کشنده دانگ فنگ معرفی کرد که با بهره‌مندی از موتوری قدرتمند و قطعاتی با کیفیت از سایر کشنده های چینی برتری یافته است.

این کشنده نیز به موتوری با قدرت 420 اسب بخار به همراه توربوشارژ مجهز می‌باشد و به واسطه تجهیزات ویژه‌ای که دارد در بازار خودروهای سنگین بسیار خوش درخشیده است. از دیگر ویژگی‌های کشنده کاوه می‌توان به ترمز اگزوز Broke، از نوع عمل کننده بر روی سوپاپ‌ها، فن الکتریکی ویسکوز و … اشاره کرد.

کشنده های کاوه در ایران توسط شرکت سایپا دیزل مونتاژ و عرضه می‌‎شوند که برای دریافت خدمات فروش و پس از فروش این شرکت می‌توانید به نمایندگی های مجز سایپا دیزل در سراسر کشور مراجعه نمایید.

مقایسه طراحی ظاهری کشنده فاو و کشنده کاوه

طراحی کشنده فاو

  • طراحان و مهندسان شرکت فاو، طراحی این کامیون را به بهترین نحو انجام داده‌اند و نمایی زیبا و چشم نواز به کشنده فاو بخشیده‌اند. بطوریکه این کامیون، کشنده های اروپایی را تداعی می‌کند و ظاهری مشابه کشنده های قدیمی چینی ندارد.
  • طراحی درب‌ها و آینه‌های جانبی کشنده فاو زیبایی خاصی به نمای ظاهری این کشنده بخشیده و هماهنگی خوبی را در آن ایجاد کرده است.
  • کابین کشنده فاو با سقفی بلند و تمام جوشکاری شده، مجهز به عایق صوتی و حرارتی و پوشش ضد زنگ است و فضایی مناسب و گسترده را برای راننده و سرنشینان تامین می‌کند. همچنین جک بالابر هیدرولیکی و برقی در کشنده فاو، نرمی قابل قبولی را در کابین فراهم می‌کند و راننده در جاده های ناهموار با تکان های شدید مواجه نمی‌شود.
  • در داخل کابین فاو داشبورد و غربیلک فرمان از طراحی زیبایی برخوردار هستند و همچنین کروز کنترل و کلیدهای داشبورد به خوبی در دسترس راننده هستند.
  • از آنجایی که رانندگان مسیرهای طولانی را طی میکنند و بیشتر وقت خود را در جاده‌ها به سر می‌برند، شرکت فاو این موضوع را مورد توجه قرار داده و این کشنده را به دو تخت مجهز نموده است.
کابین کشنده فاو

طراحی کشنده کاوه

  • همانطور که گفتیم کشنده کاوه نمونه بروز شده کشنده دانگ فنگ است و از نظر شکل ظاهری تفاوت چندانی با نمونه های قبلی ندارد و تنها کابین آن باز طراحی شده است.
  • کشنده کاوه نیز همچون کشنده فاو از سقفی بلند و تمام جوشکاری شده با عایق صوتی و حرارتی برخوردار می‌باشد.
  • کشنده کاوه نیز همچون سایر کشنده های چینی دارای تختی برای استراحت راننده است.
کابین کشنده کاوه

تفاوت های کشنده فاو و کشنده کاوه

  • کشنده فاو برخلاف کشنده کاوه از طراحی مدرن و بروزتری برخوردار است.
  • در کشنده فاو از جعبه بغل برای نگهداری ابزار آلات استفاده شده است که یک امتیاز مثبت در مقایسه با کشنده کاوه به شمار می‌‌رود.
  • سیستم تهویه در کشنده فاو از نوع اتوماتیک و در کشنده کاوه از نوع دستی می‌باشد. همچنین لازم است بدانید که کشنده کاوه کولر ضعیف تری دارد.
  • پالونی فاو در مقایسه با کامیون کشنده کاوه پایین تر بوده و سوار و پیاده شدن و جا به جایی در کابین راحت تر است.
  • عایق صوتی در کابین فاو از کیفیت بیشتری برخوردار است.
  • در رابطه با راحتی در کابین این کشنده باید گفت که کشنده فاو از صندلی تمام بادی با قابلیت تنظیم در تمامی جهات برخوردار است در حالیکه در کشنده کاوه صندلی کیفیت مطلوبی ندارد و بعد از مدتی خستگی را در راننده تشدید میکند.

مقایسه مشخصات فنی کشنده فاو و کاوه

یکی از دلایلی که منجر به کیفیت و محبوبیت بالای کشنده فاو شده است، بکارگیری تکنولوژی کشورهای مختلف برای تولید این کامیون می‌باشد.

موتور

  • در کامیون کشنده فاو از موتور 6 سیلندر خطی به حجم 11 لیتر و مجهز به اینترکولر و توربوشارژ می‌باشد. این موتور دارای توان خروجی 420 اسب بخار و حداکثر گشتاور 1900 نیوتن متر است و لرزش بسیار کمی دارد.
  • درحالیکه موتور کشنده کاوه 6 سیلندر 24 سوپاپه به حجم 11 لیتر می‌باشد که توان تولید نیرویی معادل 420 اسب بخار و حدکثر گشتاور 1870 نیوتن متر را دارد و مجهز به توربوشارژ و اینترکولر است. موتور کشنده کاوه را در واقع می‌توان نمونه توسعه یافته موتور نسل اول کشنده‌های رنو پریمیوم معرفی کرد.
کشنده تک محور فاو

جعبه دنده

جعبه دنده هر دو کشنده فاو و کاوه از نوع جعبه دنده 16 سرعته ZF از نوع دستی، ساخت کشور آلمان است که در کشنده فاو، هماهنگی مطلوبی با پیشرانه دارد و موجب شده که تعویض دنده در این کشنده به راحتی انجام شود.

سیستم ترمز و تعلیق

ویژگی‌هاکشنده فاوکشنده کاوه
سیستم ترمزدو مداره مستقل تمام پنوماتیکی
مجهز به سیستم ABS+ASR
بادی، دو مداره مستقل
مجهز به کمپرسور دو سیلندر و ABS
ترمز کمکیترمز اگزوزترمز اگزوز، ترمز موتوری J-Brake
سیستم تعلیق جلو فنر پارابولیک با میل موجگیر و کمک فنر اضافی فنر پارابولیک با میل موجگیر و کمک فنر اضافی
سیستم تعلیق عقب فنر تخت فولادی با بازوی V شکلفنر شمسی با کمک فنر و میل موجگیر

نتیجه گیری

باتوجه به موارد ذکر شده هر دوی این کشنده ها نسبت به یکدیگر یک سری نقاط قوت و ضعف دارند اما به طور کلی و با استنباط به موارد ذکر شده دریافت می‌شود که:

  • کشنده فاو به واسطه گشتاور تولیدی بیشتر و اختلاف نیم تا یک دنده در مقایسه با کشنده کاوه توان بالاروی و کشش بیشتری در سربالایی‌ها دارد.
  • اگرچه توان تولیدی موتور هر دو کشنده با یکدیگر برابر هستند اما موتور کشنده فاو به واسطه فشار بالاتر در تزریق سوخت و لرزش کمتری که دارد؛ از عملکرد بهتری برخوردار است و به نظر می‌رسد که قدرت بیشتری دارد.
  • همچنین لازم به ذکر است که قطعات کشنده فاو از کیفیت بیشتری برخوردار هستند و در این سال ها کمتر خرابی داشته‌اند.
  • از نظر تجهیزات ایمنی نیز لازم است بدانید که کشنده فاو مجهز به ترمز ABS و ASRاست که کشنده کاوه از ان محروم است و در واقع نوعی برتری برای فاو به شمار می‌رود.
  • همچنین همانطور که پیشتر گفتیم کابین فاو نرم‌تر و راحت تر است.
  • در رابطه با کیفیت قطعات کشنده کاوه باید گفت که به ازای هر 5 کشنده کاوه در تعمیرگاه یک کشنده فاو قرار دارد.

کلام پایانی

اما در نهایت انتخاب خودرویی مناسب به سلیقه و بودجه شما بستگی دارد. لازم است بدانید که کشنده فاو در تمامی تست‌های جاده ای و در هوای گرم و خشک و سرد امتحان خود را پس داده و موفق بوده است.

همچنین گفتنی است که در رابطه با تامین قطعات هیچگونه نگرانی نداشته باشید، چرا که شرکت سیبا موتور از طریق نمایندگی های مجاز و تعمیرگاه های معتبر در سراسر کشور پاسخگوی نیاز شما مشتریان عزیز است و سعی در جلب رضایت شما دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با قیمت کشنده فاو و مشاهده کاتالوگ کشنده فاو به صفحه مربوطه در وبسایت فاو سیبا موتور مراجعه نمایید.

قدرت کشنده های فاو چقدر است

کشنده های فاو در دو مدل تک مجور و جفت محور معرفی و عرضه شدند که هر دو این مدل ها از موتور قدرتمند 6 سیلندر مجهز به توربو شارژ و توان 420 اسب بخاری بهره میبرند. این کشنده ها میتوانند تا 24 تن بار جا به جا کنند و به لطف موتور پرقدرتی که دارند مشکلی برای کسب و کار شما ایجاد نمیکند و در کار راننده و انتقال بار هم اخلالی به وجد نمی‌آورد.

کشنده های فاو از چه گیربکسی استفاده میکنند

تمامی محصولات فاو از گیربکس با کیفیت ساخت کشور آلمان ZF استفاده میکنند. نکته قابل توجه در استفاده از این گیربکس در کشنده های فاو، میتوان به هماهنگی بین قطعات و بخش های مختلف موتور با این گیربکس است که رضایت مشتری های خود را به همراه داشته است.

آدرس نمایندگی سیبا موتور کجاست؟

نمایندگی شرکت سیبا موتور واقع در فلکه دوم صادقیه، بلوار اشرفی اصفهانی، نرسیده به مرزدارن، برج نگین رضا آماده ارائه خدمات به شما عزیزان میباشد. همچنین ه دلیل شرایط کرونایی به شما پیشنهاد میکنیم که از طریق شماره های موجود در سایت با کارشناسان ما در ارتباط باشید.