با پیشرفت تکنولوژی، و بالا رفتن سطح امکانات رفاهی کامیون ها وماشین سنگین ها، مشکلات گرمایش کامیون در فصل  سخت سرما هم به مرور حل شد. امروزه وسیله ای به نام بخاری درجا، کار رانندگان در سرمای زمستان بسیار آسوده کرده. این وسیله به هر نوع از کامیون ها وصل میشود که نیروی خود را با استفاده از برق ماشین و مصرف مقداری بسیار کم سوخت (در ادامه به صورت کامل به آن میپردازیم) بدون نیاز به گرمای موتور برای شما به صورت لحظه‌ای گرما تولید میکند.

انواع بخاری درجا

مدل های مختلفی از بخاری درجا از لحاظ توان سایز و ابعاد در بازار موجود است. به طور کلی بخاری ها به 4 مدل اصلی تقسیم میشوند. تفاوت مدل ها در نو ع سوخت، توان، مقدار مصرفی سوخت و اندازه آنها میباشد.

انواع مدل های بخاری درجا عبارتند از:

تصویر ساده از بخاری درجا سیبا موتور
  • مدل NDA01
  • مدلDA01
  • مدل DA03
  • مدل BA01

تفاوت های بخاری درجا

حال میرسیم به بخش بررسی تفاوت های این دستگاه ها با هم:

نوع سوخت

مقدار بسیار کمی سوخت برای تولید حرارت، توسط این دستگاه مصرف میشود که در مدل های nda01, da01 و مدل da03 به صورت ترکیب نفت و گازوئیل مصرف میشود اما در مدل BA01 این مصرف سوخت از بنزین صورت میگیرد.

توان خروجی

در بالا ترین درجه فن، این بخاری ها توان های مختلفی دارند. توان خروجی در مدل DA01 به 1800 وات، در مدل های NDA01 و BA01 این عدد به 2200 وات و در نهایت قوی ترین بخاری درجا با بیشترین توان مدل DA03 میباشد که توانش به 5500 وات هم میرسد.

عملکرد بخاری درجا

این دستگاه ها به دو مدل بخاری درجا خشک و آبی تقسیم میشوند. در مدل های آبی، بخاری هم فصای داخل کابین را گرم میکند و همچنین آب داخل رادیاتور را هم گرم میکند تا از یخ زدگی رادیاتور و دیگر اجزای مهم موتور جلوگیری کند.

در واقع یک از راه های جلوگیری از یخ‌زدگی رادیاتور ماشین استفاده از بخاری درجا آبی میباشد، در سوی دیگر بخاری درجا خشک، فقط فضای داخل کابین راننده را گرم میکند و دیگر خبری از گرم کردن رادیاتور نیست.

این محصول، بسیار کم مصرف بوده و با مقدار بسیار کمی سوخت، گرما تولید میکند.

نحوه عملکرد بخاری درجا به این صورت است که در ابتدا سوختی که بالاتر توضیح دادیم که از چه نوعی است، با کمک پمپ وارد محفظه بخاری شده، در مرحله بعد این سوخت وارد شده با هوا مخلوط شده و به صورت پودر درمی‌آید و با کمک شمعی که در داخل بخاری قرار گرفته است احتراق صورت می‌گیرد. در نهاید هوای گرم حاصل از احتراق از فیلتر رد شده، هوای پاک از دود جدا شده و برای گرم کردن فضای کابین، هدایت میشود.

قیمت بخاری درجا

با توجه به گستردگی و تنوع مدل های این دستگاه نمیتوان عدد مشخصی برای قیمت اعلام کرد. نکته قابل توجه این است که امروزه با بالا رفتن امکانات خودروهای سنگین، اکثر شرکت های تواید کننده در خودرو های خود از بخاری درجا استفاده میکنند.

شما میتوانید برای اطلاع از قیمت کشنده فاو با ما در تماس باشید.

مصرف سوخت بخاری درجا چقدر است؟

نوع و مقدار سوختی که بخاری درجا مصرف میکند، بسته به مدل آن متفاوت است . اکثر مدل ها با کمی ترکیب گازوئیل و نفت مصرف سوخت صورت میگیرد و در برخی مدل های مخصوص، مصرف سوخت به صورت بنزینی صورت میگیرد. با مصرف مقدار بسیار کمی سوخت، گرمای بسیار مطلوبی تولید میکند.

عملکرد بخاری درجا چگونه است؟

در ابتدا بخاری درجا با سیم به جعبه فیوز ماشین وصل میشود و برق خود را تامین میکند. در مرحله بعد مقداری سوخت که یا بنزین است و یا ترکیب مقادیر کمی از نفت و گازوئیل، به کمک پمپ برقی دستگاه وارد مخزن بخاری شده و در مرحله بعد این سوخت به صورت پودر درآمده و با هوا مخلوط میشود. حال که هم سوخت داریم و هم اکسیژن، وقت احتراق است که خود این احتراق به کمک شمع داخل بخاری صورت میگیرد. در مرحله اخر پس از اینکه احتراق صورت گرفت، دی اکسید کربن و دوده حاصل از انفجار جدا شده و هوای گرم پاک باقی مونده برای گرم کردن کابین به کابین هدایت میشود.