همانطور که از اسمشان پیداست، ماشین های سنگین و نیمه سنگین دارای وزن بالایی هستند. همین امر سبب میشود که ترمز گرفتن و کنترل سرعت برای این ماشین های سنگین آن هم با این ترمز های بی‌کیفیت، برای راننده دشوار گردد. همین موارد ساده در کنترل سرعت باعث میشد تا رانندگان در کنترل ماشین موفق نباشند و آمار تصادفات جاده‌ای هم بالا برود.

با آمدن ریتاردر ها این مشکلات تا حد بسیار زیادی حل و رفع شد. صدای این دستگاه همانند یک تخلیه باد از ماشین است، حتما دیده اید که در هنگام عبور از سرعت گیر و یا در مواردی که فرد راننده نیاز دارد تا از سرعت خود بکاهد، صدایی مانند صدای باز کردن در نوشابه از کامیون به گوش میرسد. این صدا همان ترمز کمکی است که عمل میکند تا سرعت ماشین را رفته رفته کم کند. نکته قابل توجه درباره عملکرد ریتاردر این است که این دستگاه هرگز برای توقف کامل کامیون طراحی نشده و فقط در جهت کاهش سرعت و توقف تدریجی، به وسیله کمک کردن به ترمز های اصلی تولید و استفاده میشود، به همین دلیل است که به این دستگاه، ترمز کمکی نیز میگویند.

انواع ریتاردر ها

به زبان ساده به هر وسیله‌ای که به ترمز گرفتن شما کمک کند، ریتاردر گفته میشود. به انواع مدل هایی نظیر مدل هیدرولیکی، الکترو مگنتیک، ترمز موتور و ترمز اگزوز میتوان اشاره کرد.

هر یک از این ریتاردر ها عملکرد اختصاصی خود را دارند که در ادامه به آن میپردازیم.

عملکرد ریتاردر چگونه است؟

بنا به نوع ترمز ثانویه، عملکرد آن متفاوت است به طور مثال عملکرد ریتاردر هیدرولیکی با الکترو مگنتیک تفاوت بسیاری دارد. ما در این مقاله سعی کردیم تا به انواع مختلف ریتاردر ها بپردازیم. با ما همراه باشید.

سیبا موتور نمایندگی رسمی محصولات فاو. برای خریذ اقساطی با ما در تماس باشید.

ریتاردر هیدرولیکی

در این نوع از ریتاردر که رایج ترین ترمز کمکی نیز میباشد، دو نوع توربین استفاده شده است که به نام های روتور و استاتور شناخته میشوند. این دو توربین با کمک روغن موجود در دستگاه باعث کاهش سرعت ماشین میشوند، به این صورت که با کشیدن اهرم ترمز توسط راننده، سرعت چرخش توربین روتور بیشتر میشود که باعث افزایش نیروی جنبشی در روغن شده و در نتیجه کاهش سرعت در استاتور میشود که طی این فرایند نیروی ترمز در میل گاردان و چرخ ها افزایش، و در نتیجه همه این فرایند ها و اتفاقات سرعت ماشین کاهش میابد.

ویدیو زیر نحوه کار ریتادر را نشان میدهد.

ریتاردر های الکترومگنتیک

در این نو ع از ترمز های کمکی، خبری از روغن نیست و دو توربین روتور و استاتور با کمک نیروی مغناطیسی سبب کاهش سرعت خودرو میشوند.

در این مدل از ترمز کمکی، روتور به میل گاردان و استاتور هم به شاسی خودرو متصل میشود و در زمانی که راننده بخواهد سرعت خود را کاهش دهد، با فشار دادن ترمز، نیرو الکتریسیته از باتری به سیم پیچ های روتور منتقل، و باعث ایجاد میدان مغناطیسی در اطراف خود میشود. این میدان مغناطیسی در اطراف روتور باعث ایجاد نیروی محرکه القایی در استاتور میشود که در خلاف جهت میدان مغناطیسی اصلی  میچرخد. طی این فرایند سرعت ماشین کاهش میابد. از مزایای این نوع از ریتادر ها میتوان به فضای مانور بالا برای نصب این ریتاردر ها و تولید صدای بسیار کم اشاره کرد. نکته قابل توجه این است که به دلیل القایی بودن نیروی رابط بین روتور و استاتور، به این مدل از ریتاردر، ترمز کمکی القایی نیز گفته میشود.

از معایب این ترمز میتوان به مصرف برق زیاد و تولید حرارت و دمای بالا در اثر کار کردن سیم پیچ های اطراف روتور و استاتور اشاره کرد.

اهرم ریتاردر کنار جعبه فرمان

ریتاردر کجا نصب میشود؟

در ابتدا زمانی که تازه این نوع از ترمز ها تولید و به بازار عرضه شده بود، یک اهرم کنار راننده تعبیه شده بود که راننده با کشیدن این اهرم، ترمز را فعال میکرد.

به همین دلیل است که شما هنوز هم ممکن است در اتوبوس های قدیمی ببینید که راننده با کشیدن اهرم کنار خود سبب کاهش سرعت ماشین میشود.

ریتاردر ها به دو صورت نصب میشوند:

  1. به پدال ترمز وصل میشوند
  2. اهرم، کنار فرمان تعبیه میشود

در هر دو مدل شما میتوانید درجه‌ای که ترمز را فعال میکنید مشخص کنید به طور مثال در مدل اهرمی که کنار فرمان نصب میشود، با هر درجه کشیدن اهرم، فشار ریتاردر هم افزایش میابد، و در مدل پدالی، با فشار دادن پدال ترمز، ابتدا ترمز کمکی فعال شده و با بیشتر فشار دادن پدال ترمز، ترمز های اصلی ماشین فعال میشود.

ضرورت ریتاردر

به دلیل نکات ایمنی و خطرات ناشی از کنترل سرعت، داشتن ریتاردر برای ماشین های سنگین بسیار ضروری میباشد، چرا که در کامیون ها و کشنده هایی با تناژ بالا که بار سنگینی دارند، ترمز گرفتن بسیار سخت و عملا بدون این دستگاه، ماشین اصلا کنترل و متوقف نمیشود.

به همین دلیل برای جلوگیری از ضرر و زیان های جانی و مالی چه برای خود راننده و چه برای دیگرر افراد در جاده، استفاده از ریتاردر جزو ملزومات است.

با گذشت زمان شرکت های خودروسازی، استاندارد های ایمنی خود را بالا برده و از ریتاردر ها در محصولات خود استفاده کردند.

شما با خرید محصولات فاو خیالتان از استاندارد های ایمنی راحت است چرا که این شرکت از بالاترین استاندارد ها را برای ماشین های خود در نظر گرفته است.

برای اطلاع از شرایط فروش اقساطی سیبا موتور با ما در تماس باشید.

مناسب ترین ریتاردر کدام است؟

در پاسخ به این سوال که دقیقا کدام ریتاردر بهتر است نمیتوان جواب قاطع داد چرا که هر یک از این ترمز ها مزایا و معایب خود را دارند و هریک در شرایط مختلف، عملکرد متفاوتی دارند. بهتر است برای انتخابی بهتر حتما با فردی متخصص در این امر مشورت کنید.

چرا باید از ریتاردر در ماشین خود استفاده کنیم؟

در واقع ریتاردر در کاهش سرعت ماشین نقش دارد و هرگز برای توقف کامل ماشین طراحی نشده‌اند. با این حال در کاهش سرعت بسیار بهتر از ترمز های خود خودرو عمل میکنند و با آمدن این وسیله به انواع ماشین های سنگین، درصد بسیار زیادی از تصادفات و سوانح جاده‌ای کاهش یافته است.