کامیونت فاو یکی از پرطرفدارترین کامیونت‌های موجود در بازار خودروسازی است که تولید گروه فاو سیبا موتور است و در دو نسخه کامیونت فاو شش تن و هشت تن قابلیت تولید دارند و اگرچه موتور و گیربکس این کامیون مشابه کامیونت‌های دیگر در بازار خودروسازی است به دلیل داشتن کابین و شاسی متفاوت نسبت به سایر رقبا توانسته عملکرد بسیار خوبی داشته باشد. شاید این سوال برای تمامی علاقمندان به کامیونت‌های فاو پیش امده باشد که این کامیونت‌ها چگونه تولید می‌شوند. در این مقاله قصد داریم اندکی شما را با مراحل تولید کامیونت فاو آشنا نماییم.

جالب است که بدانید کابین کامیونت‌های فاو ساخت کشور چین هستند و قطعات آنها در ایران مونتاژ می‌شود. در مرحله اول از ساخت کامیونت فاو ابتدا کابین باید درج گیری شود و به وسیله بتونه سوراخ‌های موجود گرفته شود و به وسیله واشرهایی مخصوص سوراخ‌ها پوشانده می‌شوند. سپس کابین وارد مرحله‌ای می‌شود که برچسب‌هایی که لازم است بر روی آن نصب می‌شود و سیم کشی‌های لازم بر روی آن انجام می‌شود. در بخش بعدی زه‌های مختلف نصب می‌شود و بخش‌هایی که مربوط به فرمان است و متعلقاتی مانند چراغ شور و پدال بر روی آن متصل می‌شود. در قدم بعدی تمامی متعلقات مربوط به داشبورد متصل شده و در این مرحله کابین در حال شکل گیری است.

در مرحله‌ی بعدی هواکش و شیشه‌ها نصب می‌شود و تمامی بخش‌های مورد نیاز بر روی آن نصب می‌شود. سپس اتاق که بخشهای مختلف بر روی آن نصب شده جهت سوار شدن بر روی شاسی به مرحله بعدی می‌رود. مرحله ای وجود دارد که با نام تست آب معروف است. در این قسمت به کامیونت فاو از جهت‌های مختلف آب پاشیده می‌شود و چناچه آبی به داخل نفوذ کرد و یا واشری را به اشتباه متصل کرده بودند آن را اصلاح می‌کنند.

زمانی که تمامی کارهای مربوط به کابین انجام شد دیگر آماده سوار شدن بر روی شاسی است. لازم به ذکر است که بدانید شاسی 6 تن و 8 تن با یکدیگر هیچ تفاوتی ندارند به جز اینکه فاصله محور جلو و عقب در نسخه 8 تن بیشتر است و در نسخه 8 تن فنر بندی دو لایه بیشتر است و انتهای شاسی هم حدود 70 سانتی متر بیشتر است اما تمامی بخش‌هاشون یکی هست. سیم کشی‌های آب و برق بر روی شاسی وصل شده و نصب رادیات کولر هم بر روی آن انجام می‌شود.

در مرحله بعدی موتور 3.7 لیتری که بر روی بسیاری از کامیونت‌ها به کار می‌رود بر روی کامیونت‌های فاو سوار می‌شود و نقش قابل توجهی در کیفیت و عملکرد این کامیونت ایفا می‌کند. یکی از نکاتی که در مورد نصب موتور اهمیت دارد این است که به درستی بر روی شاسی کامیونت سوار شده باشد چرا که در طولانی مدت باعث بروز مشکلاتی در زمینه هندلینگ و کنترل کامیونت به وجود خواهد آمد. بعد از این شاسی کامیونت‌ها آماده شد توسط جرثقیل‌هایی مخصوص بلند شده و به مرحله بعدی منتقل می‌شود. زمانی که تمام قسمت‌های شاسی آماده شد وارد مرحله بعدی شده و کابین بر روی آن سوار می‌شود. در این بخش تقریبا می‌شه گفت این خودرو آماده است و ماشین برای اولین بار استارت می‌خورد.

در آخرین مرحله کامیونت آماده شده بایستی براساس تست‌های مختلف مورد ارزیابی قرار گیرند تا از سلامت و کیفیت آن اطمینان حاصل شود. اگر تمامی بخش‌های خودرو از نظر کیفی سالم بود خودرو از خط تولید خارج می‌شود و خودرو دیگر آماده تحویل است و باید کنترل کیفیت شود و سپس در اختیار مشتریان قرار گیرد.

امیدوارم با خواندن مطلب مراحل تولید کامیونت فاو توانسته باشید اطلاعات کاملی در مورد این کامیونت‌ها کسب کرده باشید.