همانگونه که می‌دانیم حمل و نقل نقش مهمی در اقتصاد و سبک زندگی مردم دارد و بهبود حمل و نقل برای رشد اقتصادی و کیفیت خوب زندگی ضروری است. برای برآورده نمودن نیاز حمل و نقل از خودروهایی مانند کامیونت، کشنده یا کمپرسی بهره گرفته می‌شود. کشنده فاو تک محور و کشنده شاکمن دو نمونه از خودروهای پرکاربردی هستند که با کیفیت و عملکرد منحصر به فردی که دارند توانسته به خوبی نیاز حمل و نقل بسیاری از افراد را برطرف نماید.

معرفی کشنده شاکمن

کشنده شاکمن یکی از موفق‌ترین محصولات شرکت آرین دیزل است که با توان موتور 520 اسب بخار و 2460 نیوتن متر قادر به حمل بارهای سنگین است. نوع موتوری که برای کشنده شاکمن آرین دیزل به‌کار رفته است از نوع دیزل 6 سیلندر خطی 24 سوپاپ بوده و به استاندارد آلایندگی یورو EEV 5 است که عملکرد و قدرت این خودرو را به میزان قابل‌توجهی افزایش داده است و با داشتن امکانات و تجهیزات منحصربه‌فرد نظر بسیاری از کامیون‌داران را به خود جلب کرده است.

معرفی کشنده فاو تک محور

کامیون کشنده فاو تک محور با وزن بدون بار 7900 کیلوگرم یکی از پرکاربردترین محصول شرکت سیبا موتور نماینده رسمی شرکت فاو است که با قدرت موتور 420 اسب بخار به منظور جابه جایی بارهایی با وزن زیاد طراحی شده است.گیربکس این کشنده با موتور هماهنگی بسیار خوبی دارد و این ویژگی باعث افزایش عملکرد و قدرت این خودرو شده است. کیفیت سواری این خودرو با داشتن سیستم تعلیق جلو و عقب عالی است به نحوی که راننده در هنگام رانندگی با این خودرو احساس خستگی نمی‌کند.

مقایسه مشخصات فنی کشنده فاو تک محور و کشنده شاکمن

از نظر کابین

کابین کشنده فاو تک محور نوع فلزی با سقف بلند، تمام جوشکاری شده است که با ضد زنگ مخصوص پوشانده شده است و این مانع از بروز خوردگی و پوسیدگی در بدنه این کشنده می‌شود. اتاق کشنده فاو تک محور به عایق صوتی و حرارتی تجهیز شده است و دارای دو تختخواب و آفتابگیر است که راننده در مواقع خستگی می‌تواند از آن استفاده کند.
در کشنده شاکمن به طراحی بدنه بیشتر از هر چیز دیگری توجه شده است و مواردی مانند هماهنگی فرم و خطوط آینه‌ها، چراغ‌ها و بدنه جلویی باعث شده تا این محصول ظاهری جذاب داشته باشد. بدنه این کشنده به صورت کاملا آیرودینامیک طراحی شده است و این امر عملکرد این کشنده را به طرز چشمگیری افزایش داده است.

از نظر سیستم تعلیق

سیستم تعلیق جلوی کشنده فاو تک محور از نوع فنر پارابولیک با موجگیر و کمک فنر و سیستم تعلیق عقب این کشنده از نوع فنر تخت فولادی با بازوی v شکل است. در حالی که سیستم تعلیق جلوی کشنده شاکمن از نوع فنر پارابولیک به همراه کمک فنر و سیستم تعلیق عقب این کشنده از نوع بادی دارای 4 بالن هوا با سیستم مدیریت هوشمند تولید باد ECAS است.

از نظر سیستم ترمز

ترمز به کار رفته بر روی کشنده فاو تک محور از نوع دو مداره مستقل پنوماتیکی مجهز به ASR و ABS با برند WABCO است و ترمزهایی مانند ترمز اگزوز و ترمز موتور بر روی این کشنده نصب شده است.
ترمزهای چرخ جلو کشنده شاکمن از نوع دیسکی و ترمزهای چرخ عقب از نوع کاسه ای است. همچنین ترمز دو مدار مستقل پنوماتیک بر روی آن تعبیه شده است و ترمزهای آن ساخت شرکت WABCO است.

سایر مشخصات کشنده فاو تک محور و کشنده شاکمن به شرح زیر است.

مشخصات فنی کشنده فاو تک محور کشنده شاکمن
ابعاد و اوزان طول خودرو:6235 میلی متر طول:4000 میلی متر
عرض خودرو(بدون آینه های جانبی):2495 میلی متر عرض:2550 میلی متر
ارتفاع خودرو:3600 ملی متر ارتفاع:6350 میلی متر
وزن خودرو بدون بار:7900 کیلوگرم وزن کل شاسی بدون بار:6886
حداکثر وزن بار ناخالص خودرو:18000 کیلوگرم وزن مجموع ناخالص ترکیبی مجاز خودرو:5000
موتور مدل:4 e42-22dm6,ca4e39-2dm6ca cummins isz552051(سیستم کاهش آلایندگی scr)
نوع: شش سیلندر خطی- 24 سوپاپ، توربوشارژ نوع موتور: موتور دیزل 6 سیلندر خطی 24 سوپاپ با خنک کاری آب، مجهز به توربوشارژر محصول شرکت holset و اینترکولر، ترمز موتور jacob
قدرت موتور:420 اسب بخار 520hp/1900rpm
حداکثر گشتاوری:1900 نیوتن متر 1100-1300 نیوتن متر
تجیهزات بخاری درجا ساخت آلمان webasto، رادیو پخش usb port، تهویه مطبوع(کولر و بخاری)اتوماتیک، کروز کنترل و تاخوگراف، شیشه های برقی و آینه های برقی و قفل مرکزی، صندلی راننده، تمام بادی با قابلیت تنظیم در جهات مختلف، نمایشگر دیجیتال اطلاعات خودرو تعلیق کابین با سیستم با مجهز به 4 بالن کلیدهای کنترل مولتی مدیا و کروز کنترل بر روی فرمان، مجهز به بالابر هیدرولیکی و الکتریکی کابین، سیستم تعلیق بادی صندلی راننده با قابلیت تنظیم، گرمکن آینه های جانبی با قابلیت تنظیم برقی، چراغ رانندگی در روز، چراغهای led جلو با کارکرد اتوماتیک، گارد محافظ جانبی سیستم باد wabco، کمربند ایمنی سه نقطه ای، آقتابگیر بریونی و داخلی، گرمکن صندلی، هشدار سرعت غیر مجاز، تاخوگراف، بخاری درجا، کولر درجا

نتیجه گیری

هر دو کشنده شاکمن و فاو تک محور از نظر کیفی در سطح مطلوبی قرار دارند و مقاله مقایسه کشنده فاو تک محور با کشنده شاکمن مبنی بر برتریت یکی از کشنده‌ها بر دیگری نیست و فقط برای آگاهی افراد فعال در صنعت حمل و نقل ذکر شده است.افرادی که در زمینه حمل و نقل فعالیت دارند باید براساس نوع کاربری خودروی مناسب را برای انجام کارهایی مانند جابه جایی بار انتخاب نمایند.