این روزها به منظور جبران خلاء کشنده‌های اروپایی در بازار خودروهای سنگین خودروهایی با برندی متفاوت در بازار خودروسازی وجود دارند که هر کدام عملکرد متفاوتی از خود نشان داده و مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. کشنده فاو تک محور و دیما دو نمونه از کشندهایی هستند که با تکیه بر دانش مهندسان و متخصصان تولید شده و کیفیت منحصر به فردی که دارند توانسته‌ تا حدود زیادی نبود خودروهای اروپایی را جبران کنند. در این مقاله قصد داریم به مقایسه کشنده فاو تک محور با کشنده دیما از جهات متفاوت بیردازیم.

معرفی شرکت مایان

گروه خودروسازی مایان در سال 1375 فعالیت خود را در زمینه تولید انواع کامیون‌های سبک مانند فوسو، تریلر، کمپرسی، کمرشکن، تریلرتیغه و کفی و حتی صادارات آن آغاز نمود. این شرکت در سال 1399 به منظور توسعه ناوگان حمل و نقل با بهره گیری از به روزترین تکنولوژی از یکی از محصولات موفق خود با نام کشنده دیما رونمایی کرد.

معرفی کوتاه کشنده دیما

کشنده دیما به واسطه ی داشتن قدرت موتور 490 اسب بخار، ظرفیت حمل بار 44 تن، کیفیت بالای قطعات، شاسی و کابین به یکی از مطرح‌ترین برندهای اروپایی تبدیل شده است.مصرف سوخت پایین کشنده دیما و قابلیت استفاده درآن در شرایط اقلیمی متفاوت باعث شده افراد استفاده از این کشنده را به خودروهای دیگر ترجیح دهند.

این کشنده از نظر طراحی داخلی و خارجی شباهت بسیاری به مرسدس بنز دارد و به دلیل اینکه از لحاظ آیرودینامیک عملکرد بسیار خوبی دارد موجب شده مصرف سوخت این خودرو به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

تولید خودروهایی مانند کشنده دیما توسط شرکت مایان نه تنها باعث نوسازی ناوگان حمل و نقل شده بلکه از مصرف خودروهای فرسوده جلوگیری کرده و این امر به کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط زیست کمک خواهد کرد.

شرکت خودروسازی فاو و سیبا موتور

شرکت فاو یک شرکت خودروسازی چینی است که سابقه قدیمی در زمینه تولید خودروهای سبک، سنگین و نیمه سنگین دارد و در سال 1958 به یکی از بزرگترین شرکت خودروسازی در چین بدل شد.محصولات متعددی اعم از کامیونت فاو 6 تن، 8 تن، کشنده فاو تک محور و جفت محور از تولیدات شرکت فاو به حساب می‌آیند. شرکت سیبا موتور نمایندگی انحصاری شرکت فاو را بر عهده دارد و طراحی و تولید محصولات فاو در ایران را بر عهده دارد.

کشنده فاو تک محور

کشنده فاو تک محور با برخورداری از یک موتور 6 سیلندر خطی دیزل، وزن بدون بار 79000 کیلوگرم، سیستم سوخت رسانی به همراه پمپ انژکتوری و قابلیت جای دادن دو سرنشین یکی از با کیفیت‌ترین کشنده‌های شرکت سیبا موتور است.
نکته‌ای که در مورد کشنده فاو تک محور وجود دارد این است که گیربکس این کشنده هماهنگی بسیار خوبی با موتور دارد و حداکثر نیرو را از آن بیرون می‌کشد.در مجموع میتوان گفت این کشنده با برخورداری از تجهیزات و امکانات فراوان به خوبی می‌تواند از پس فعالیت‌هایی مانند حمل بار برآید.


مقایسه مشخصات فنی کشنده فاو تک محور و کشنده دیما


از نظر موتور

قدرت موتور کشنده تک محور فاو 420 اسب بخار و گشتاوری آن 1900 نیوتن متر است در حالی که توان موتور کشنده دیما در حدود 490 اسب بخار و میزان گشتاوری آن در 2.300 نیوتن متر است.

از نظر کابین

کابین کشنده فاو تک محور از نوع فلزی، سقف بلند، تمام جوشکاری شده است که با شد زنگ مخصوص پوشانده شده است.کابین فوق دارای عایق صوتی و حرارتی بوده و همینطور دارای جک بالابر هیدرولیکی و برقی است.علاوه بر آن دو عدد تختخواب برای این کشنده تعبیه شده است که راننده برای رفع استراحت میتواند از آن استفاده کند.
کابین کشنده دیما با استفاده از فولاد گالوانیزه ساخته شده است و پوشانده شده از ضد زنگ است که از پوسیدگی و خوردگی بدنه کشنده دیما جلوگیری می‌کند.کابین این کشنده تاییدیه استحکام اتاق اروپا را دارد که کیفیت بالای اتاق کشنده دیما را تضمین کرده است.

سایر مشخصات کشنده فاو تک محور و کشنده دیما به شرح زیر است.

مشخصات فنی کشنده فاو تک محور کشنده دیما
ابعاد و اوزان طول خودرو:6235 میلی متر طول:6190
عرض خودرو(بدون آیینه های جانبی):2495 میلی متر عرض کابین:2550
ارتفاع خودرو:3600 میلی متر ارتفاع سقف اتاق تا سطح زمین:3858
اوزان وزن خودرو بدون بار:7900 کیلوگرم ظرفیت ناخالص فنی(g.v.w):18000
حداکثر وزن بار ناخالص خودرو:1800 کیلوگرم وزن کل شاسی(بدون سوخت و بار):74000
حداکثر نیرو مجاز وارده به محور جلو:6600 ظرفیت فنی محور جلو:7500
حداکثر نیرو مجاز وارده به محور عقب:1140 کیلوگرم ظرفیت فنی محور عقب:13000
موتور 4e42-2dm6,ca4e39-2dm6ca cummins isge5-490
قدرت موتور:420 اسب بخار 490hp@1.900rpm
حداکثر گشتاوری:1900 نیوتن متر 2,300n.m@1,100-1,300rpm
سیستم تعلیق تعلیق جلو: فنر پارابولیم با موج‌گیر و کمک فنر جلو: پارابولیک، دارای سه لایه فنر به همراه کمک فنر و میل موجگیر
تعلیق عقب: فنر تخت فولادی با بازوی شکل v شکل (سیستم فنر بادی بصورت آپشن) عقب: بادی-wabco-ecas با دو بالشتک و کمک فنر(قابلیت تنظیم ارتفاع از راه دور، دارای حافظه ذخیره سازی ارتفاع)
سیستم ترمز نوع ترمز: دو مداره مستقل تمام پنوماتیکی مجهز به abs+asr با برند wabco و ترمز دستی تریلر، ترمز اگزوز(خفه کن اگزوز)، ترمز موتور(روی سوپاپ ها) ترمزهای جلو و عقب دیسکی wabco، دو مدار مستقل بادی، سیستم ضد قفل ترمز(abs)، سیستم ضد لغزش(asr/tc)، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری (esc)، ریتاردر هیدرولیکی 5 مرحله ای، ترمز موتور(i-brake)، با توان 370hd، دارای ترمز تریلر، خشک کن هوا
تجهیزات بخاری درجا ساخت آلمان webasto، رادیو و پخش usb port، تهویه مطبوع(کولر و بخاری)اتوماتیک، کروز کنترل و تاخوگراف، شیشه های برقی و آینه های برقی و قفل مرکزی، صندلی راننده: تمام بادی با قابلیت تنظیم در جهات مختلف، نمایشگر دیجیتال اطلاعات خودرو سیستم مدیریت رفتار راننده (ess)، کروز کنترل، رابط کاربری روی غربیلک فرمان، ریش چرخ 2 اینچ، قفل دیفرانسیل، بخاری درجای هوا به هوا، قطع کن باتری در داخل و خارج از اتاق، تاخوگراف continental، زاپاس بند و لاستیک زاپاس، گربه رو، آفتابگیر داخلی و خارجی اتاق، مه شکن جلو و عقب، چراغ روشنایی در روز(drl)، پروژکتور ریش چرخ، مکانیزم هوشمند انتخاب هر یک از دو باک مستقل و…

سخن پایانی

در رابطه با این موضوع کدام یک از دو کشنده دیما و فاو تک محور برای پاسخگویی به نیازهای شما مناسب‌تر هستند باید به نوع کاربری و بودجه ای که دارید توجه نمایید. امیدوارم از خواندن مطلب مقایسه کشنده فاو تک محور با کشنده دیما بهره کافی را برده باشید