تا به امروز خودروهای سنگین متفاوتی به منطور برآورده نمودن نیاز حمل و نقل استفاده شده اند که استفاده از هر کدام مزایای مخصوص به خود را داشته اند. کشنده فاو تک محور و سی اند سی دو نمونه از محبوبترین خودروهای سنگینی هستند که تاکنون برای پاسخگویی به نیاز حمل و نقل از آنها استفاده شده است. در این مقاله قصد داریم به صورت کاملا علمی و تخصصی به مقایسه کشنده فاو تک محور و سی اند سی بپردازیم.

معرفی شرکت فاو

شرکت خودروسازی فاو یکی از قدیمی ترین شرکت‌های خودروسازی چینی است که از سال 1953 در زمینه تولید انواع خودرو، اتوبوس، کامیون‌های سبک و سنگین فعالیت خود را آغاز کرده است.
گفتنی است تا قبل از ورود محصولات فاو به بازار خودروسازی خریداران اعتماد چندانی به خودروهای چینی نداشتند چراکه تصور می‌کردند این خودروها از کیفیت خوبی برخوردار نیستند اما با ورود خودروهایی اعم از کشنده فاو تک محور، کشنده فاو جفت محور، کامیونت فاو 6 تن و 8 تن نظر بسیاری از مشتریان به محصولات چینی تغییر کرد.
در حال حاضر کشنده فاو به واسطه ی کیفیت و عملکردی که دارد به یکی از رقیبان کشنده های اروپایی تبدیل شده است.

کشنده فاو تک محور

کشنده فاو تک محور با برخورداری از موتوری قدرتمند به منظور جابه‌جایی بارهایی با وزن زیاد طراحی شده است. شرکت سیبا موتور به عنوان نماینده رسمی گروه خودروسازی فاو در ایران با تولید محصولاتی مانند فاو تک محور و جفت محور به جایگاه ویژه ای در بازار خودروسازی دست پیدا کرده است.
وزن کشنده فاو تک محور در حدود 7900 است و به راحتی می‌تواند دو سرنشین را درون خود جای دهد. گیربکس این کشنده هماهنگی بسیار خوبی با موتور آن دارد و حداکثر نیرو را از آن بیرون می‌کشد.همچنین کیفیت سواری این خودرو به خاطر سیستم تعلیق نرم در جلو و عقب بسیار عالی می‌باشد.

شرکت سی اند سی

شرکت c&c یکی از با تجربه‌ترین شرکت‌های خودروسازی است که از سال 1980 فعالیت خود را در زمینه تولید انواع خودروهای سنگین و نیمه سنگین شروع کرده است. یکی از محصولات معروفی که توسط این شرکت تولید شده است کشنده سی اند سی است اما تولیدات این شرکت فقط به سی اند سی محدود نشده است و محصولات دیگری مانند کمپرسی، تانکر حمل سوخت، میکسر و غیره توسط این شرکت روانه بازار شده است. شرکت آریا دیزل مسئولیت تولید و مونتاژ کشنده سی اند سی در ایران را بر عهده دارد.

کشنده سی اند سی

مسلما مهم‌ترین بخش هر خودرویی مشخصات فنی، کیفیت و میزان قدرت آنهاست و کشنده سی اند سی از نظر قدرت موتور در سطح مطلوبی قرار دارد و با داشتن 480 اسب بخار عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد. حجم 12 لیتری موتور کشنده سی اند سی کیفیت قابل توجهی برای رانندگان به ارمغان آورده است و قابلیت این را دارد تا بارهایی به وزن 19 تن را به راحتی در جاده‌های ایران حمل نماید.


مشخصات فنی کشنده فاو تک محور و سی اند سی

موتور

کشنده فاو تک محور قدرت موتوری در حدود 420 اسب بخار و 1200-1400 گشتاوری می‌باشد و این در حالی است که کشنده سی اند سی با 480 اسب بخار و 2200 نیوتن متر قادر به حمل و جابه‌جایی بارهای سنگین است.

کابین

کابین کشنده تک محور فاو از نوع فلزی سقف بلند و تمام جوشکاری شده با پوشش مخصوص ضد زنگ است که به عایق صوتی و حرارتی تجهیز شده است همچنین کابین این خودرو دارای عایق صوتی و حرارتی بوده و به منظور راحتی راننده و سرنشینان دو عدد تختخواب در آن تعبیه شده است.

در مقابل کشنده سی اند سی به گونه ای طراحی شده است که هم از نظر طراحی داخلی و هم از نظر طراحی خارجی عملکرد قابل قبولی داشته و بهترین شرایط را هم از نظر ایمنی و هم از نظر راحتی برای راننده این خودرو فراهم آورده است. داخل کابین این خودرو همانند یک خانه کوچک است که موجب آرامش بخشیدن به راننده شده است.

سایر مشخصات کشنده فاو تک محور و سی اند سی به شرح زیر است.

مشخصات فنی کشنده فاو تک محور کشنده سی اند سی
اوزان وزن بدون بار:7900 کیلوگرم وزن مجموع ناخالص:19000 کیلوگرم(gvw)
حداکثر وزن ناخالص:18000 کیلوگرم وزن مجموع ترکیبی:55000 کیلوگرم(gcw)
نوع موتور شش سیلندر خطی-24 سوپاپ، توربوشارژر شش سیلندر خطی مجهز به توربوشارژر و اینترکولر
سیستم تعلیق تعلیق جلو: فنر پارابولیک با موجگیر و کمک فنر، تعلیق عقب: فنر تخت فولادی با بازوی v شکل(سیستم فنر بادی بصورت آپشن) جلو: فنرهای پارابولیک به همراه ضربه گیر، عقب: سیستم تعلیق بادی مجهز به ریموت کنترل از داخل کابین
سیستم ترمز نوع ترمز: دو مداره مستقل تمام پنوماتیکی مجهز به abs+asr با برند wabco و ترمز دستی تریلر، ترمز اگزوز(خفه کن اگزوز)، ترمز موتور(روی سوپاپ ها ترمزهای جلو و عقب از نوع دیسکی و مجهز به سیستم های ضد قفل abs و ضد لغزش asr/ مجهز به ترمز تپه هوشمند hsa/مجهز به ترمز موتور jacobs
تجهیزات بخاری درجا ساخت آلمان webasto، رادیو و پخش usb port، تهویه مطبوع(کولر و بخاری)اتوماتیک، کروز کنترل و تاخوگراف، شیشه های برقی و آینه های برقی و قفل مرکزی، صندلی راننده تمام بادی با قابلیت تنظیم در جهات مختلف، نمایشگر دیجیتال اطلاعات خودرو فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم زاویه و عمق، کابین سقف بلند، قسمت خواب با دو تختخواب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک(کولر)، گیربکس اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی دنده ها، بخاری درجا، مجموعه کامل ابزار، جک بالابر، پخش صوت cd به همراه با رادیو، پروژکتور، مبدل 24 ولت به 12 ولت جهت ادوات برقی، قفل مرکزی همراه با کنترل از راه دور، سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)، آفتاب گیر بیرون شیشه جلو، کپوسل آتش نشانی و…

سخن پاپانی

در این موضوع که هر دو کشنده فاو تک محور و  سی اند سی از نظر کیفیت در سطح بسیار خوبی قرار دارند شکی نیست اما با توجه به این موضوع که کاربرد افراد و میزان بودجه ای که دارند متفاوت است مشتریان بایستی خودروی مورد نظر را بر این اساس انتخاب نمایند. امیداوارم از مقاله مقایسه کشنده فاو تک محور و سی اند سی بهره کافی را برده باشید. از همراهی شما سپاسگذارم.