هدف از نوشتن این مطلب پاسخ دادن به سوال کشنده فاو تک محور یا جفت محور؟ کدام یک بهتر است؟

همان‌طور که می‌دانیم کشنده‌ها دسته‌ای از ماشین‌آلات سنگین هستند که مسئولیت حمل‌ونقل و جابه‌جایی کالاهای با وزن زیاد بر عهده آنها است. تنها شرکت‌های خاصی می‌توانند کشنده‌ها را منطبق بر استانداردهای جهانی تولید کنند. شرکت فاو یکی از شرکت‌های خودروسازی چینی است که در زمینه تولید انواع خودروهای تجاری سنگین و نیمه‌سنگین باکیفیت بالا و قیمت مناسب فعالیت دارد.

کشنده فاو تک محور بهتر است یا جفت محور؟

کشنده فاو تک‌محور و جفت محور دو نمونه از پرطرف‌دارترین محصولات این شرکت هستند که شرکت سیبا موتور نماینده انحصاری شرکت فاو به تولید آنها می‌پردازد. در این مقاله قصد داریم تفاوت و شباهت‌های کشنده فاو تک‌محور و جفت محور را به‌صورت تخصصی ارزیابی نماییم؛ لذا اگر به دنبال خرید این دو کشنده هستید و نمی‌دانید کدام یک برای انجام فعالیت‌های شما مناسب است توصیه می‌کنیم با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

باتوجه‌به این موضوع که کشنده‌های فاو در دو مدل تک‌محور و جفت محور قابل‌تولید هستند این روزها ذهن بسیاری از کامیون‌داران به این نکته مشغول است که کدام یک از این خودروها از کیفیت بهتری برخوردار هستند. در پاسخ به این سوال باید گفت درست است که کشنده تک‌محور و جفت محور فاو شباهت‌های زیادی از نظر ظاهری با یکدیگر دارند؛ اما از نظر کاربرد با یکدیگر متفاوت هستند و برای اینکه بدانید کدام یک گزینه مناسب‌تری برای فعالیت شماست بایستی هر دو این کشنده را از نظر فنی مورد بررسی قرار دهیم.

کشنده تک محور فاو

کشنده فاو تک محور که تولید شرکت سیبا موتور نماینده رسمی شرکت فاو است با داشتن تجهیزات و موتور بسیار قدرتمند برای حمل بارهایی با وزن زیاد عملکرد مناسبی دارد و به گونه‌ای ساخته شده است که در تمام شرایط آب و هوایی نیز قابل استفاده است و این یکی از مزایای عمده فاو تک محور است. این کشنده در مقایسه با سایر خودروهای سنگین تک محور عملکرد بهتری دارد و در جاده‌های ناهموار و با شیب تند می‌تواند بهتر عمل کند.

کشنده جفت محور فاو

کشنده جفت محور فاو معمولاً برای جاده‌های با شیب بسیار تند و ناهمواری زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد و باتوجه‌به اینکه ظرفیت حمل بار بیشتری دارد نسبت به کشنده فاو تک‌ محور قادر به حمل بارهایی تا وزن 25 تن می‌باشد. تجهیزات و امکانات رفاهی که در داخل این کشنده وجود دارد نهایت آسایش را برای راننده این خودرو فراهم کرده است و احتمال بروز هر گونه خطای انسانی را در هنگام رانندگی کاهش داده است.

تفاوت کشنده فاو تک محور و جفت محور

کشنده تک‌محور، کشنده‌هایی هستند که دارای یک محور یا دو عدد لاستیک در قسمت عقب هستند؛ اما کشنده‌های جفت محور در قسمت عقب به چهارچرخ یا دو محور تجهیز شده‌اند. این تفاوت ساختاری باعث می‌شود این دو کشنده در چندین مورد با یکدیگر تفاوت داشته باشند.

  • قدرت مانور کشنده تک محور بیشتر است.
  • مصرف سوخت کشنده تک محور کمتر است.
  • کشنده جفت محور دارای قدرت حمل بار بیشتری است.
  • قدرت گاز کشنده جفت محور بیشتر است.
  • کشنده جفت محور استهلاک و هزینه های بیشتری را برای خریدار به همراه دارد.

عمده ترین تفاوت‌ها در کشنده تک محور و جفت محور فاو

تفاوت در محور

همانطور که واضح است کشنده تک محور دارای یک محور و کشنده دو محور دارای دو محور هستند. به طور کلی کشنده‌های تک محور دارای یک مجموعه چرخ و کشنده‌های جفت محور دارای دو مجموعه چرخ هستند. خودروهای تک محور جزء رایج‌ترین کامیون‌های موجود در بازار حمل و نقل هستند و اغلب عمده فروش‌ها، خرده فروش‌ها و شرکت‌ها از آنها برای جابه حایی و حمل بارهای سبک استفاده می‌کنند. این در حالی است که خودروهای که از دو محور تشکیل شده اند دارای وزن بیشتری بوده و به منظور حمل بارهای سنگین‌تر مانند سنگ یا ماشین‌های سواری کاربرد دارند.

تفاوت در وزن خالص

یکی از تفاوتهای اساسی این دو کشنده در وزن آنها است. وزن خالص کشنده تک محور حدود 7900 کیلوگرم است در حالی که وزن خالص فاو جفت محور 9850 کیلوگرم است.

تفاوت در ظرفیت حمل بار

از طرف دیگر وزن ناخالص فاو تک محور حدود 18000 کیلوگرم بوده در حالی که وزن ناخالص بدون بار فاو جفت محور 25000 کیلوگرم است و این به این معنی است که ظرفیت حمل بار کشنده فاو جفت محور از مدل تک محور آن بیشتر است و به همین جهت افرادی که به دنبال خودروهایی با ظرفیت حمل بالا هستند فاو جفت محور گزینه ایده آلی به شمار می‌رود.

ظرفیت محور عقب

حداکثر نیرو مجاز وارده به محور عقب کشنده فاو تک محور 11400 کیلوگرم است در حالی که این مورد در فاو جفت محور 26000 تن می‌باشدو همانطور که می‌بینید تفاوت زیادی با یکدیگر دارند.

توان بالاروی از شیب

همانطور که مشخص است فاو جفت محور دارای وزن خالص بیشتری نسبت یه فاو جفت محور است و مسلما حداکثر قدرت بالاروی آن هم از شیب بیشتر از مدل تک محور است. این امر شاید نشان دهنده کیفیت بالای فاو جفت محور نسبت به مدل تک محور آن باشد.

تفاوت در قیمت

قطعا خودروهایی که برای ساخت آنها از دو محور استفاده شده است قیمت بالاتری نسبت به خودروهای تک محور دارند. اما اگر قصد دارید بارهایی با وزن سبک را حمل نمایید برای صرفه جویی در هزینه می‌توانید از کشنده تک محور فاو که قیمت پایین‌تری نسبت به نوع جفت محور دارد است، استفاده نمایید.

شباهت کشنده تک محور و جفت محور

  • طراحی کابین مدرن و راحت
  • سیستمم تهویه مطبوع اتوماتیک
  • صندلی راننده تمام بادی با قابلیت تنظیم
  • استاندارد آلایندگی یورو4
  • آینه‌های برقی

سایر مشخصات فنی کشنده فاو تک محور و جفت محور به شرح زیر است.

مشخصات فنی کشنده تک محور فاو کشنده جفت محور فاو
نوع موتور شش سیلندر خطی-24 سوپاپ، توربوشارژر 6 سیلندر خطی، سوپاپ، توربوشارژر
قدرت موتور 420 اسب بخار 420 اسب بخار
حداکثر گشتاوری 1900 نیوتن متر 1900 نیوتن متر
سیستم سوخت رسانی کامان ریل با پمپ انژکتوری بوش کامان ریل با پمپ انژکتوری بوش
جنس و ظرفیت باک آلومینیومی-600 لیتر آلومینیومی-600 لیتر
سیستم ترمز دو مداره مستقل تمام پنوماتیکی مجهز به abs+asr با برند wabco و ترمز دستی تریلر، ترمز اگزوز(خفه کن اگزوز)، ترمز موتور(روی سوپاپ ها) دو مداره مستقل تمام پنوماتیکی مجهز به abs+asr با برند wabco و ترمز دستی تریلر، ترمز اگزوز(خفه کن اگزوز)، ترمز موتور(روی سوپاپ ها)
سیستم تعلیق تعلیق جلو: فنر پارابولیک با موجگیر و کمک فنر، تعلیق عقب: فنر تخت فولادی با بازوی v شکل (سیستم فنر بادی بصورت آپشن) تعلیق جلو: فنر پارابولیک و کمک فنر، تعلیق عقب: فنر پارابولیک با بازوی v شکل
کابین فلزی سقف بلند و تمام جوشکاری شده با پوشش مخصوص ضد زنگ، دارای عایق صوتی و حرارتی، دارای جک بالابر هیدرولیکی برقی، دارای دو تخت خواب و آفتابگیر، دارای سیستم تعلیق فنر بادی، کپسول آتش نشانی فلزی سقف بلند و تمام جوشکاری شده همراه با پوشش مخصوص همراه با پوشش مخصوص ضد زنگ (ED)، کابین و داشبورد جدید، مجهز به بالابر هیدرولیکی و برقی، دارای عایق صوتی و حرارتی، دارای سیستم تعلیق فنر بادی، دارای دو تخت خواب، کپسول آتش خاموش کن
تجهیزات بخاری درجا ساخت آلمان WEBASTO، رادیو پخش usb port، تهویه مطبوع(کولر و بخاری)اتوماتیک، کروز کنترل و تاخوگراف، شیشه های برقی و آینه های برقی و قفل مرکزی، صندلی راننده از نوع تمام بادی با قابلیت تنظیم در جهات مختلف، نمایشگر دیجیتال اطلاعات خودرو گیربکس zf ساخت آلمان، واحد کنترل موتور بوش آلمان، بخاری درجا ساخت آلمان، تاخوگراف دو راننده، نمایشگر دیجیتال اطلاعات خودرو، قفل مرکزی دربها، آیینه های بغل برقی، شیشه بالابر برقی، کروز کنترل، رادیو پخش تهویه مطبوع(کولر و بخاری)اتوماتیک، مجهز به کپسول آتش نشانی

در مجموع می‌توان به این نتیجه رسید که:

کشنده جفت محور فاو توان بیشتری برای حمل بارهای سنگین دارد و حمل خودروهای سواری و مصالح ساختمانی باید توسط این نوع کشنده انجام شود. این در حالی است که کشنده تک محور فاو برای بارهایی با وزن متوسط و مسافت‌های کوتاه طراحی شده است.همچنین قیمت کشنده تک محور فاو نسبت به جفت محور کمتر بوده و همین باعث شده بیشتر مورد توجه بسیاری از افراد فعال در حوزه حمل و نقل قرار گیرد.

شرایط فروش کشنده تک محور و جفت محور فاو

با توجه به اینکه کشنده تک محور و جفت محور از نظر کیفی در سطح بسیار مطلوبی قرار دارند، شرکت سیبا موتور به منظور جلب رضایت مشتریان و راحت‌تر شدن شرایط برای متقاضیان این دو کشنده هر ساله فروش اقساطی و نقدی به همراه شرایط ویژه در نظر می‌گیرد تا علاقمندان با هر بودجه ای که دارند بتوانند صاحب این خودروهای پرکاربرد شوند.