در عصر حاضر که نیاز حمل و نقل یکی از اساسی ترین نیازها به حساب می‌آید بسیاری از افرادی که در زمینه حمل و نقل فعال هستند برای فعالیت‌هایی مانند جابه جای بارهای خود از خودروهای سنگین با برندهای متفاوت بهره می‌گیرند. سوالی که این روزها ذهن بسیاری از کامیون داران را به خود مشغول کرده است این است که آیا تمامی خودروهای سنگینی که این روزها مورد استفاده قرار می‌گیرند از کیفیت و دوام خوبی برخوردار بوده و قادر به پاسخگویی نیاز حمل و نقل هستند.

در پاسخ به این سوال باید گفت تمامی خودروهای سنگین عملکرد یکسانی ندارند و فقط تعدادی از آن‌ها برای برطرف کردن نیاز ترانزیت مناسب هستند. کامیونت شیلر 6 تن و فاو 6 تن دو نمونه از خودروهایی هستند که استفاده از آن‌ها به واسطه ی قدرت و عملکرد بالایی که دارند به شدت رواج یافته است و در این مقاله قصد داریم به بررسی و مقایسه کامیونت شیلر و فاو از جهات مختلف بپردازیم.

معرفی کامیونت فاو 6 تن

گروه خودروسازی فاو که سالهاست در کشور چین در زمینه تولید انواع خودرو، کامیون‌های سبک، متوسط و سنگین فعالیت خود را آغاز کرده است یکی از بزرگترین تولید کنندگان خودروهای سنگین در چین به حساب می‌آیند. از مهم‌ترین محصولات این شرکت می‌توان به به کشنده فاو تک محور، جفت محور فاو، کمپرسی فاو و… اشاره کرد.

محصولات فاو چند سالی است که توسط شرکت فاو سیبا موتور که نمایندگی انحصاری شرکت فاو را بر عهده دارند، تولید می‌شود و کامیونت فاو 6 تن یکی از محصولات تولیدی این شرکت است که به خاطر قیمت مناسب، بازدهی فوق العاده و اینکه توانایی رقابت با برندهای خارجی دیگر را داشته به جایگاه ویژه ای در بازار خودروسازی ایران دست پیدا کرده است.

معرفی کامیونت شیلر 6 تن

کامیونت شیلر 6 تن یکی از انواع خودروهای سنگین است که مسئولیت طراحی وتولید آن را شرکت بهمن دیزل بر عهده گرفته است و با بهره گیری از قدرت موتور 141 اسب بخار، 440 نیوتن متر گشتاوری، جدیدترین فناوری‌ها و استانداردهای روز دنیا به یکی از بهترین گزینه ها برای حمل بارهای سنگین تبدیل شده است.برای طراحی کامیونت شیلر از کامیونت‌های ایسوزو الهام گرفته شده است و برای ساخت آن از بهترین متریال کمک گرفته شده است.یکی از ویژگی‌هایی که کامیونت شیلر را از سایر کامیونت‌ها متمایز کرده است، حداکثر توان شیب 50 درصدی آن است و این بدان معنی است که این کامیونت می‌تواند در صعب العبورترین شرایط و جاده‌های با شیب تند می‌تواند به جابه جایی سنگین ترین بارها بپردازد.

کامیونت شیلر با کاربری‌هایی مانند یخچالی، کمپرسی، باربری، خودروبر، حمل نوشابه و مسقف فلزی قابل سفارش است و در هر نوع شرایط آب و هوایی قابل استفاده می‌باشد.

مقایسه مشخصات فنی کامیونت شیلر و کامیونت فاو

موتور

کامیونت فاو با قدرت 140 اسب بخار و گشتاوری 440 نیوتن متر قادر به حمل بارهای سنگین است در حالی که قدرت موتور کامیونت فاو 141 اسب بخار با گشتاوری 440 نیوتن متر است که همانطور که مشخص است از نظر قدرت موتور عملکرد و بازدهی یکسانی دارند و هر دو گزینه ای مناسب برای حمل و نقل به حساب می‌آید.

حجم موتور

هر دو کامیونت شیلر و فاو از نظر حجم موتور تفاوتی با یکدیگر ندارند و دارای حجم 3760 سی سی هستند.

کابین

کابین کامیونت‌های فاو به جهت اینکه برای ساخت آنها از فلز و فایبر گلاس استفاده شده است و به صورت یکنواخت جوشکاری شده است استحکام بالایی دارد و احتمال بروز پوسیدگی و خوردگی در کابین آنها بسیار کم شده است. همچنین قسمت داخلی کامیونت فاو به عایق صوتی و حرارتی تجهیز شده است که از ورود هر گونه سر و صدا به داخل اتاق جلوگیری می‌کند.
اما ساختار کامیونت شیلر کاملا متفاوت است. این نوع کامیونت به ترشن بار مجهز که نه تنها دید بسیار خوبی برای راننده ایجاد می‌کند، باعث راحت‌تر شدن فرایند سوار و پیاده شدن راننده خواهد شد که کامیونت فاو از چنین ویژگی بی بهره می‌باشد.

سایر مشخصات فنی کامیونت شیلر با کامیونت فاو

مشخصات فنی کامیونت شیلر کامیونت فاو
موتور CUMMINS ISF3.8S 4141، دارای 4 سیلندر خطی سوپاپ بالا، تزریق مستقیم مجهز به توربوشارژر و اینترکولر ISF3.8S5141، دارای 4 سیلندر خطی- 16 سوپاپ، توربوشارژر، سیستم کنترل آلایندگی SCR
سیستم ترمز ترمز ضد قفل مجهز به کنترلگرهای االکترونکی جهت تعادل در سطح لغزنده(ABS)، نوع ترمز: چهار چرخ دیسنی-تمام بادی، ترمز کمکی: ترمز اگزوز، ترمز دستی: مکانیزم پنوماتیکی- بوستر چرخ های عقب دو مداره مستقل پنوماتیکی مجهز به ABS با برند WABCO، ترمز اگزوز(خفه کن اگزوز)
سیستم تعلیق فنر تخت چند لایه مجهز به کمک فنر هیدروتلسکوپی دو طرفه تعلیق جلو: فنر تخت فولادی و کمک فنر، تعلیق عقب: فنر تخت فولادی و کمک فنر
تجهیزات ویژه مطابق با استانداردهای آلایندگی اروپا (DPF+ یورو 4)، کابین مجهز به ترشن بار(دسترسی آسان به موتور، دید گسترده و راحتی در سوار و پیاده شدن، کولر و CD PLAYER، شیشه بالابر برقی توربوشارژر HOLSET، رادیو و پخش CD/USB PORT، شیشه های برقی، دریچه های سقف، گیربکس ZF، تهویه مطبوع(کولر و بخاری) دستی، نمایشگر دیجیتال اطلاعات خودرو

نتیجه گیری

هدف اصلی از نوشتن این مقاله متمایز کردن یکی از دو کامیونت شیلر یا فاو نبودو صرفا مقایسه این دو خودرو برای در اختیار گذاشتن اطلاعات برای کاربر انجام گرفته است. لذا متقاضیان بسته به نوع بودجه ای و عملکردی که از خودرو انتظاردارند می‌توانند نسبت به انتخاب خودروی دلخواه اقدام نمایند.