در حال حاضر کشورهای مختلفی در سراسر جهان در صنعت خودروسازی وجود دارند که در زمینه طراحی ماشین آلات سنگین حرفی برای گفتن دارند. یکی از این کشورها چین است که بسیاری از برندهای مطرح خودروهای سنگین به آن تعلق دارد. کمپانی فاو یکی از این شرکت‌های خودروسازی است که فعالیت خود را در زمینه تولید خودروهای سنگین از سال 1958 آغاز کرد و با کیفیت ویژه ای که شرکت فاو برای محصولات خود در نظر گرفته به جایگاه ویژه ای در عرصه خودروسازی دست پیدا کرده است.

در مقابل شرکت فاو شرکت پیلسان وجود دارد که یکی از معروف‌ترین تولیدکنندگان خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین است که محصولات با کیفیتی همچون کشنده پیلسان c7h440 و پیلسانc7h480 را تولید و وارد بازار خودروسازی کشور کرده است. در این مقاله قصد داریم دو نمونه از شناخته شده ترین خودروها، کشنده فاو تک محور تولید شرکت فاو و کشنده پیلسان c7h480 تولید شرکت پیلسان را از نظر کیفی و مشخصات فنی مورد ارزیابی قرار دهیم.

معرفی کشنده فاو تک محور

کشنده فاو در دو مدل تک محور و جفت محور قابلیت تولید دارد و کشنده فاو تک محور که در این مقاله قصد ارزیابی آن را داریم تجهیز شده به یک موتور 6 سیلندر خطی دیزل به همراه توربوشارژر است و می‌تواند 420 اسب بخار و 1900 نیوتن متر گشتاوری تولید نماید.سیستم کلاچ فاو تک محور از نوع تک صفحه ای خشک بوده که از یک فنر دیافراگمی با قطر 4300 میلی‌متر بهره می‌برد و گنجایش باک آن حدود 600 لیتر می‌باشد.

معرفی کشنده پیلسان c7h480

کشنده پیلسان c7h480 با داشتن مخزن سوخت آلومینیومی به ظرفیت 1160 لیتر، استاندارد آلایندگی euro v، امکاناتی مانند توربوشارژر و اینترکولر و سیستم تزریق سوخت common rail توانسته به یکی از محبوب‌ترین کشنده‌های شرکت پیلسان تبدیل شود. به این ترتیب بسیاری از کامیون‌داران برای انجام فعالیت‌هایی مانند حمل بار کشنده پیلسان c7h480 را ترجیح می‌دهند.

مقایسه مشخصات فنی کشنده فاو تک محور و کشنده پیلسان c7h480

موتور

قدرت موتور به کار رفته برای کشنده تک محور فاو 420 اسب بخار و گشتاوری آن 1900 نیوتن متر است در حالی که قدرت موتور پیلسان c7h480 حدود 480 اسب بخار و میزان گشتاوری آن 2300 نیوتن متر می‌باشد.

کابین

کابینی که برای کشنده فاو تک محور به کار رفته است از نوع فلزی سقف بلند و تمام جوشکاری شده است که با ضد زنگ مخصوص پوشانده شده است. کابین این خودرو دارای عایق صوتی و حرارتی بوده و دارای جک بالابر هیدرولیکی و برقی است.همچنین کابین این نوع کشنده فاو مجهز به دو تخت خواب و آفتابگیر، کپسول آتش نشانی و سیستم تعلیق فنر بادی است.

در مقابل کابین کشنده پیلسان c7h480 تحت لیسانس man آلمان سری TGA و دارای سقف بلند است. اتاقی که برای این نوع کشنده استفاده شده است دارای تاییدیه استاندارد استحکام کابین از اتحادیه اروپا (ECE R29) است و در داخل آن دو عدد تختخواب عریض، جک بالابر هیدرولیکی و الکتریکی، تعلیق بادی اتاق مجهز به 4 بالن، بادگیر سقف و جانبی اتاق تعبیه شده است.

قیمت

در مورد قیمت این دو کشنده باید گفت هر دو این کشنده‌ها با قیمت مناسبی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند اما کشنده فاو تک محور علاوه بر اینکه یک کامیون قوی و همه کاره است در مقایسه با کشنده پیلسان c7h480 قیمت مناسبتری هم دارد. لذا افراد با هر بودجه ای که می‌توانند نسبت به خرید این خودرو اقدام نمایند.

سایر مشخصات کشنده فاو تک محور و پیلسان C7H480 به شرح زیر می‌باشد.

مشخصات فنی کشنده فاو تک محور کشنده پیلسان c7h480
ابعاد طول:6235 میلیمتر طول کشنده:6225
عرض:2495 میلیمتر عرض کشنده:6225
ارتفاع:3600 میلیمتر ارتفاع سقف تا زمین:3850
اوزان وزن بدون بار:7900 کیلوگرم وزن کل شاسی(بدون بار):7800
حداکثر وزن ناخالص:18000 وزن ناخالص مجاز(gvw):18000
موتور نوع موتور:شش سیلندر خطی-24 سوپاپ-توربوشارژر نوع موتور: 6 سیلندر خطی 24 سوپاپ، مجهز به توربوشارژر و اینترکولر، سیستم تزریق سوخت common rail، گرم کن الکتریکی هوای ورودی موتور(cold start)، گرم کن سیستم کنترل آلایندگی scr، مجهز به کاتالیزور هوشمند و سیستم مصرف بهینه سوخت(eco switch)
حجم موتور 11040 سی سی 13 لیتر
سیستم ترمز نوع ترمز: دو مداره مستقل مجهز به asr+abs با برند wabco و ترمز دستی تریلر، ترمز اگزوز(خفه کن اگزوز)، ترمز موتور(روی سوپاپ ها) دو مدار مستقل پتوماتیکی، ترمزهای جلو و عقب دیسکی، ترمز هوشمند abs وasr(سیستم ترمز ضد لغزیش،ebl(سیستم الکترونیکی توزیع نیروی ترمز) و esc(سیستم الکترونیکی کنترل پایداری)، مجهز به ترمز دستی تریلر، مخازن باد آلومینیومی، ترمز اگزوز و ترمز موتور اتوماتیک evb
سیستم تعلیق تعلیق جلو: فنر پارابولیک با موجگیر و کمک فنر تعلیق جلو: فنر پارابولیک به همراه میل موجگیر و کمک فنر
تعلیق عقب: فنر تخت فولادی با بازوی v شکل(سیستم فنر بادی بصورت آپشن) تعلیق عقب: دستی و اتوماتیک

نتیجه گیری

در کل اگر قصد خرید کشنده فاو تک محور و پیلسان c7h480 را دارید باید بدانید هر دو این کشنده‌ها از نظر کیفیت در سطح بسیار مطلوبی قرار دارند و مطلب فوق مبنی بر این موضوع نیست که یکی از کشنده ها بر دیگری برتریت دارد و علاقمندان به این دو خودرو براساس بودجه ای که دارند و کیفیتی که از خودرو انتظار دارند می‌توانند نسبت به خرید این خودروها اقدام نمایند.