همانگونه که مطلع هستیم نیاز حمل و نقل یکی از مهم‌ترین نیازهایی است که بخش عمده ای از درآمد کشور را به خود اختصاص می‌دهد لذا برآوردن کردن این نیاز دستاوردی بزرگ در صنعت حمل و نقل کشور به حساب می‌آید. در حال حاضر شرکت‌ها و کمپانی‌های زیادی در جهان وجود دارند که هر یک از آنها به طراحی و تولید انواع خودروهای سنگین نظیر کامیون، کشنده، کمپرسی و … می‌پردازنند.
دو نمونه از معروف‌ترین شرکت‌هایی که به تولید ماشین آلات سنگین می‌پردازنند شرکت اسکانیا و فاو هستند که در این مقاله قصد داریم به معرفی این شرکت‌ها و خودروهایی که توسط آنها تولید می‌شود بپردازیم.

معرفی شرکت اسکانیا

تاسیس شرکت اسکانیا به سال 1900 میلادی در شهر مالمو سوئد بازمی‌گردد و به عنوان یک شرکت تابعه از گروه فولکس واگن به حساب می‌آید. این شرکتی، نوعی شرکت خودروسازی و صنایع سنگین سوئدی است که تولید کننده انواع کامیون، اتوبوس، موتورهای دیزلی و کشتی است و با تولید متنوع ترین و با کیفیت ترین محصولات توانسته طرفداران بی‌شماری را از آن خود کند
از نقاط قوت شرکت اسکانیا می‌توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • بهره مندی از فناوری روز دنیا
  • بهره مندی از دانش و تجربه مهندسین
  • استفاده از با کیفیت ترین قطعات در طراحی محصولات خود
  • ارائه بی نظیرترین خدمات پس از فروش برای مشتریان خود
  • ارائه تسهیلات و شرایط بی نظیر در خصوص فروش محصولات و تولیدات خود

کشنده اسکانیا R500

قدرت موتور کشنده اسکانیا R500 معادل 500 اسب بخار است و به موتوری بسیار قدرتمند تجهیز شده است که می‌توان این نکته را یکی از نقاط قوت این کشنده به حساب آورد. از طرفی طراحی ارگانومیک این کشنده نظر بسیاری از علاقمندان به خودروهای سنگین را جلب کرده است. اسکانیا R500 با داشتن موتورهشت سیلندری، سیستم سوخت رسانی PDE، حجم موتور 15.6 لیتری و استاندارد آلایندگی EEV به راحتی پاسخگوی نیاز حمل و نقل کامیون داران خواهد بود.
این نوع از کشنده اسکانیا جدای اینکه حجم موتورشان کمتر است مصرف سوخت پایین‌تری داشته و حدود 17 درصد آلایندگی کمتری تولید می‌کنند.

معرفی شرکت فاو

شرکت فاو یکی از شناخته شده‌ترین شرکت‌های خودروسازی چینی است که در زمینه ساخت و تولید انواع خودروهای سنگین نظیر کشنده فاو تک محور، جفت محور فاو، کامیونت فاو 6 تن و… فعالیت دارد و شرکت فاو سیبا موتور به عنوان نماینده انحصاری شرکت فاو در ایران به تولید این محصولات می‌پردازد.

کشنده فاو تک محور

کشنده فاو تک محور یکی از محصولات شرکت فاو سیبا موتور است که با وزن 7900 کیلوگرم برای جابه جایی بارهایی با وزن زیاد طراحی شده است و قابلیت این را دارد تا دو سرنشین را در خود جای دهد. با توجه به اینکه گیربکس این کشنده هماهنگی بسیار خوبی با موتور آن دارد و حداکثر نیرو را از آن بیرون می‌کشد کشنده فاو یکی از بهترین گزینه ها برای حمل و نقل محسوب می‌شود.

مقایسه مشخصات فنی کشنده فاو تک محور و کشنده اسکانیا

از نظر موتور

نوع موتوری که برای کشنده فاو تک محور استفاده شده است از نوع شش سیلندر خطی- 24 سوپاپ، توربوشارژر است و با قدرت موتور 420 اسب بخار و گشتاوری 1900 نیوتن متر در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. در حالی که موتور کشنده اسکانیا R500 با قدرت 500 اسب بخار و گشتاوری 2500 نیوتن متر قادر به جابه جایی بارهای سنگین می‌باشد.

از نظر کابین

کابین کشنده اسکانیا R500 بزرگترین سایز را داشته و به دو عدد تخت خواب تجهیز شده است که موجبات آسایش و راحتی راننده را فراهم کرده است. صندلی‌های کامیون از نوع بادی همراه با گرمکن و سرد کن است. آینه های این خودرو قابل تنظیم بوده و گرم کن دار هستند و امکاناتی اعم از یخچال، کولر و بخاری درجا از دیگر تجهیزات این کامیون هستند.
در مقابل کابین فاو تک محور از نوع سقف بلند و تمام جوشکاری شده است که با ضد زنگ‌های مخصوص پوشانده شده است. کابین این کشنده تجهیز شده به عایق صوتی و حرارتی و دارای جک بالابر هیدرولیکی و برقی است. همچنین دو عدد تختخواب به منظور استراحت در این خودرو تعبیه شده است.

سایر مشخصات فنی کشنده فاو تک محور و کشنده اسکانیا R500 به شرح زیر است.

مشخصات فنی کشنده فاو تک محور کشنده اسکانیا r500
اوزان وزن خودرو بدون بار:799 کیلوگرم وزن کل شاسی(بدون بار):7165
حداکثر وزن بار خالص خودرو:18000 کیلوگرم وزن مجموع ناخالص مجاز قانونی مرکب:44000
حجم موتور 11040 سی سی 15.6 لیتر
سیستم سوخت رسانی کامان ریل با پمپ انژکتوری بوش PDE
سیستم تعلیق تعلیق جلو: فنر پارابولیک با موجگیر و کمک فنر تعلیق جلو: نوع پارابولیک-دارای دو لایه فنر، کمک فنر، میل موجگیر
تعلیق عقب: دو محور محرک با کاهنده دو مرحله ای و نسبت 1:4/875 دارای قفل دیفرانسیل تعلیق عقب: نوع بادی-دارای دو بالن، مجهز به کمک فنر، قابلیت تنظیم ارتفاع
سیستم ترمز نوع: دو مداره مستقل تمام پنوماتیکی مجهز به ASR+ABS با برند WABCO و ترمز دستی تریلر، ترمز اگزوز(خفه کن اگزوز)، ترمز موتور(روی سوپاپ ها) نوع دیسکی، سیستم ترمزی با قابلیت کنترل الکترونیکی روی بوسترها-EBS/ABS، نوع ریتاردر پنج مرحله ای-R3500، ترمز اگزوز دارد- با قابلیت فعال سازی اتوماتیک و دستی، ترمز تپه دارد
تجهیزات بخاری درجا ساخت آلمان WEBASTO، رادیو و پخش USB PORT، تهویه مطبوع(کولر و بخاری)اتوماتیک، کروز کنترل و تاخوگراف، شیشه های برقی و آینه های برقی و قفل مرکزی، صندلی راننده از نوع تمام بادی با قابلیت تنظیم در جهات مختلف، نمایشگر دیجیتال اطلاعات خودرو میز غذاخوری سمت شاگرد، زیرپایی اتاق پارچه ای خاکستری، سیستم سوتی پرمیوم با مانیتور 5.5 اینچی و بلوتوث، گرمکن صندلی راننده: صندلی بادی معمولی با قابلیت تنظیم دستی، نوع صندلی شاگرد: صندلی بادی ساده با قابلیت تنظیم دستی، چراغ روشنایی در روز، کولر و بخاری دستی

سخن پایانی

امیدوارم با بررسی و مقایسه کشنده فاو تک محور و اسکانیا r500 توانسته باشید خودروی مورد نظر را انتخاب نمایید. البته افرادی که قصد خرید خودرویی مقاوم را دارند می‌توانند با توجه به قدرت مالی که در اختیار دارند و دریافت مشاوره از کارشناسان فروش خودروهای سنگین نسبت به خودروی مورد نظر خود اقدام نمایند.