هدف از نوشتن این مطلب مقایسه کامیونت فاو با جک است. برای اطلاعات بیشتر در مورد این دو خودرو ما را در این مقاله همراهی نمایید.

همانطور که مطلع هستید میان رشد و پیشرفت اقتصادی و صنعت حمل و نقل رابطه ای مستقیم وجود دارد به نحوی که می‌توان گفت قیمت عمده ای از درآمد کشور از طریق جابه جایی بار و حمل کالا به دست می‌آید. این بدان معنی است که کامیون‌داران برای رفع نیازهای خود احتیاج به خودروهای باری نظیر کامیونت، کشنده یا کامیون دارند.

کامیونت‌ها نوعی ماشین باری هستند که از نیسان بزرگتر و از خاور کوچکتر می‌باشند. با تولید کامیونت‌ها کار برای رانندگان بسیار راحت‌تر شده است و امروزه بسیاری از افراد برای حمل و جابه جایی بار در مسیرهای شهری و بین شهری از کامیونت بهره می‌گیرند.
کامیونت فاو و کامیونت جک دو نمونه از پرفروش‌ترین و با کیفیت‌ترین خودروهای سنگین موجود در بازار خودروسازی هستند که با قیمت اقتصادی که دارند در رده ی پرکاربردترین خودروهای سنگین قرار گرفته اند و جزء خودروهایی هستند که می‌توانند به خوبی با کامیونت‌های اروپایی رقابت نمایند.

در این مقاله می‌خواهیم دو کامیونت جک 6 تن و کامیونت فاو 6 تن را از نظر مشخصات فنی، عملکرد و قیمت مورد ارزیابی قرار دهیم. با مقایسه کامل کامیونت فاو و جک علاقمندان به‌این کامیونت‌ها می‌توانند به راحتی نسبت به انتخاب و خرید خودروی مورد نظر خود اقدام نمایند.

معرفی شرکت سازنده کامیونت جک (6 تن)

کامیونت جک یکی از محصولات شرکت خودروسازی جک است و شرکت آرین دیزل نمایندگی کامیونت‌های جک را در ایران بر عهده دارد. شرکت آرین دیزل به عنوان نماینده انحصاری کامیونت‌های جک سالیان طولانی است به تولید انواع این کامیونت ها می‌پردازد و به واسطه ی کیفیت بالایی که برای تولید کامیونت‌ها در نظر گرفته است نبض بازار خودروسازی را به دست گرفته است. براساس آخرین آمارهای به دست آمده، کامیونت‌های جک حدود پنجاه درصد از بازار خودروسازی را به خود اختصاص داده اند.

معرفی کامیونت جک 6 تن

کامیونت جک 6 تن نوعی کامیونت با تناژ حمل بار 6 تن می‌باشد که از نظر کیفیت و ایمنی در بالاترین سطح در مقایسه با سایر خودروهای سنگین قرار گرفته است. این دسته از کامیونت‌ها نسبت به کارایی که دارند قیمت مقرون به صرفه ای هم دارند و با توجه به اینکه شرکت آرین دیزل شرایط هر ساله شرایط فروش اقساطی برای کامیونت‌های جک در نظر می‌گیرد افراد با هر بودجه و توانی که دارند می‌توانند به خرید این خودروهای پرطرفدار بپردازنند.

قابل ذکر است که این نوع از کامیونت‌های جک امنیت بسیار بالایی داشته به طوری‌که تمامی تست‌های تصادف را با موفقیت پشت سر گذاشته اند و این امر مانع از تصادف و آسیب دیدگی این خودروهای سنگین حتی در جاده هایی با شیب تند و دشوار خواهد شد.

گروه خودروسازی فاو

گروه صنعتی فاو یکی از موفق ترین شرکت‌های خودروسازی است که در زمینه تولید انوع خودروهای سبک و سنگین فعالیت دارد و کامیونت فاو یکی از محصولات تولید شده توسط این شرکت می‌باشد. شرکت سیبا موتور نمایندگی انحصاری کامیونت‌های فاو در تناژهای باری مختلف در ایران را بر عهده دارد و در طول سال‌های فعالیت خود به موفق ترین شرکت خودروسازی تبدیل شده است.

معرفی کامیونت فاو 6 تن

کامیونت فاو 6 تن نوعی خودروی باری سنگین است که با توان حمل باری 6 تن توسط شرکت سیبا موتور تولید و روانه بازار شده است. البته این کامیونت‌ها به دلیل چینی بودن چندان مورد توجه قرار گرفته‌اند و بسیاری از افراد تصور می‌کردند هزینه کردن برای یک خودروی چینی بیهوده است، اما با گذشت زمان کیفیت کامیونت‌های فاو اثبات شده و در تناژهای باری 6 و 8 تن کاربرد گسترده ای پیدا کردند.

مقایسه مشخصات فنی کامیونت فاو 6 تن و جک 6 تن

مشخصات فنی کامیونت فاو 6 تن کامیونت جک 6 تن
مدل موتور isf3.8s5141 نوع موتور:4 سیلندر خطی 16 سوپاپ، توربوشارژر، سیستم کنترل آلایندگی scr cummins isf3.8s4141
قدرت موتور(اسب بخار/دور در دقیقه) 140/2600 154/2600
حداکثر گشتاوری(نیوتن متر/دور در دقیقه) 440/1200-2200 500/1200-1900
سیستم سوخت رسانی کامان ریل با پمپ انژکتوری بوش common rail+scr
وزن ناخالص خودرو(کیلوگرم) 6000 6000
سیستم ترمز نوع: دو مداره مستقل پنوماتیکی مجهز به ABS با برند WABCO ،ترمز اگزوز(خفه کن اگزوز) دو مداره مستقل بادی مجهز به ABS
کابین کابین فلزی سقف نرمال و تمام جوشکاری شده، پوشش مخصوص ضد زنگ(ED)،دارای عایق صوتی و حرارتی، کپسول آتش نشانی نوع کابین: جاخواب دار
تجهیزات ویژه قوای محرکه قدرتمند 140 اسب بخار مجهز به اینترکولر، توربوشارژر HOLSET، رادیو و پخش CD/usb port، شیشه های برقی، دریچه هوای سقف، گیربکس zf، واحد کنترل موتور continental،تهویه مطبوع(کولر و بخاری) دستی، نمایشگر دیجیتال اطلاعات خودرو کروز کنترل، توربوشارژر و اینترکولر، سیستم scr ساخت بوش، سیستم تهویه مطبوع، شیشه بالابر برقی، فرمان قابل تنظیم در چهار جهت، تنظیم ارتفاع چراغ های جلو، کنترل و رادیو پخش روی ترمز موتور

نتیجه گیری

با نگاهی اجمالی به مشخصات فنی کامیونت فاو 6 تن و جک 6 تن می‌توان به این نتیجه رسید که هر دو این کامیونت‌ها از کیفیت مطلوبی برخوردارند اما اینکه کدام یک برای فعالیت شما مناسب‌تر است بستگی به نوع کاربری و بودجه شما دارد. البته با خواندن این مطلب تا حدود زیادی می‌توانید به این نکته پی ببرید که کدام یک از کامیونت‌های ذکر شده، کامیونت فاو یا کامیونت جک عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند .اما اگر بخواهید به صورت تخصصی در این مورد بدانید باید گفت کامیونت‌های فاو به دلیل قیمت مقرون به صرفه و کارایی فوق العاده ای که دارند برای فعالیت هایی مانند حمل و جابه جایی بار گزینه مناسب‌تری هستند و بسیاری از کامیون داران ترجیح می‌دهند از انواع کامیونت‌های فاو برای انجام فعالیت های خود استفاده کنند.